Borgernær sygepleje
De første dage på skolebænken.
Indeholder annoncelinks *
Jeg er nu startet på specialuddannelsen i borgernær sygepleje. Jeg har de sidste 2 dage været på skolebænken. Her har jeg haft teori omkring, det første tema på uddannelsen: syge ældre.
Jeg havde forberedt mig hjemmefra ved at købe grundbogen “Sygepleje til ældre”, og læse de første 4 kap. Heldigvis er bogen skrevet i let læselig sprog og de 4 kap. var hurtige at læse og forstå. Bogen kan købes her* Udover kapitler i bogen skulle jeg også læse nogle artikler, samt forberede en case beskrivelse omkring en borger fra min hverdag. Det hele handler jo om borgernær sygepleje.
Borgernær sygepleje til den ældre syge borger handler om, at vi som sygeplejesker bliver bedre til at observere den ældre borger, og kender til den atypiske sygdomspræsentation, som er hos den ældre borger.
Første teoridag
Det var en geriatrisk læge, som underviste os. Han var bare så inspirerende at lytte til, og fik langhåret teori til at blive sjov at gennemgå.
Jeg lærte en masse omkring aldringsteorier, homoøstase, frailty, og olympiadesyndrommet hos den ældre borger den første dag. Alt sammen noget, som kunne direkte overføres til praksis. Men nu blev der sat teori på. Så på den måde føler jeg mig stærkere i argumentationen for, hvorfor jeg nogle gange handler, som jeg gør i mit borgernære sygepleje til ældre.
Anden teoridag
Den anden teoridag gennemgik vi polyfarmaci, og de konsekvenser, som det kan have hos den ældre borger. Hvis den ældre får 5 eller flere medicinske præparater, så er der tale om polyfarmaci. Det får stort set alle de ældre borgere, jeg har kontakt med. Så det var helt klart et meget relevant emne, at trække frem for os sygeplejersker. Jeg skal ærligt erkende, at det er ikke ret tit, at jeg går medicinlisten igennem og tænker, at de symptomer, den ældre borger har, kan skyldes polyfarmaci. Men det vil jeg helt klart tænke over nu. Min underviser sagde:
Spørg altid dig selv:
-“kunne denne patients tilstand
skyldes en eller flere af de medikamenter han/ hun tager?”
Det vigtigste ved polyfarmaci er at undre sig. Så det skulle vi alle tage med os hjem.
Case arbejde
Vi sluttede af med at lave case arbejde. Vi blev delt i 6 hold og skulle så gennemgå vores medbragte cases. Vi skulle forsøge, at drage alt teorien med ind i vores case. Det var faktisk meget nemt – for det viste sig hurtigt, at i alle vores cases var der tale om polyfarmaci, failty, homostase forskydelse osv. Det var utrolig let at koble teori og praksis.
Nu gælder det så om, at jeg begynder, at bruge den nye teori omkring borgernær sygepleje i praksis hos de borgere, jeg møder i mit daglige arbejde som hjemmesygeplejerske. Det er i hvert fald det, jeg skal forsøge, at gøre de næste 2 uger, og så lige lave en obligatorisk opgave omkring temaet også. For efter de 2 uger, så er det i gang med et nyt tema. Jeg glæder mig allerede.
Hvis du vil læse mere omkring min uddannelse, kan du gøre det her