Velvære og sundhed

5 nemme råd til at booste dit immunforsvar

Det er altid en god ide at hjælpe sit immunforsvar lidt på vej. Især i de kolde mørke vinter måneder. Jeg vil herunder give dig nogle nemme råd til, hvordan du kan booste dit immunforsvar ved at følge 5 enkelte råd.

Indeholder annoncelink *

1. Drik nok vand

Jeg kan ikke skrive det tit nok. Vand er bare noget af det vigtigste for din krop og dens funktioner. Men ved at du drikker nok vand hver dag, er du også med til at holde dit immunforsvar sund og stærk. Læs mere om hvorfor vand er så vigtig for din krop, og hvor meget du bør drikke hver dag på et tidligere indlæg: Drik vand.

2. Få nok vitaminer

Du skal også sørge for at få nok vitaminer. For at dit immunforsvar skal fungere optimalt og beskytte din krop mod virus og bakterier, så har dit immunforsvar behov for vitaminer. Især to vitaminer skal her fremhæves. Det drejer sig om D-vitamin og C-vitamin. Dette har du sikkert hørt før.

D-vitamin

Det er de færreste mennesker der får nok D- vitamin. Især i vintermånederne. Dette skyldes, at vi hovedsagelig optager vores D – vitamin gennem solens stråler. Men vi har behov for at få nok D – vitamin, da det er med til at booste immunforsvaret, så det kan identificere virus og bakterier og hermed forebygge sygdomme. Det kan være en god ide, at tage et kosttilskud i form at D – vitaminer især i de mørke måneder. Hvis du ofte er træt og forkølet bør du få tjekket dit D – vitamin niveau i en blodprøve hos din egen læge.

Du kan også finde D- vitamin i de fødevare du spiser. Du finder D -vitamin i blandt andet:

  • Fed fisk
  • Æggeblommer
  • Lammekød
  • Kalvekød
  • Avocadoer

Find D – vitamintilskud her*

Læs mere »

Torskelevertran med naturligt indhold af A-og D-vitamin – i praktiske kapsler.

Læs mere »

Et godt alternativ til almindelige D-dråber.

C-vitamin

Dette vitamin er et antioxidant, og jeg vil anbefale, at du sørger for at få dette C-vitamin især om vinteren. Det beskytter nemlig dit immunforsvar og dine celler, så du får lettere ved at undgå virusinfektioner. Det kan endda være med til at forkorte dit sygdomsforløb eller helt forebygge forkølelser. Jeg vil anbefale dig, at få C- vitamin gennem din kost. Det findes nemlig i rigtig mange fødevare. Du indtager dem dagligt via frugt, grønt, kød og lignende. C-vitamin findes i alle frugter og grøntsager; citroner, tomater, hyben, bønner, kartofler, appelsiner, peberfrugt, broccoli osv.

Jo friskere det grønne er, desto mere C-vitamin vil der være i det.

Der er også C-vitamin i mælk, fisk, kød og frø. C-vitaminet bliver dog nedbrudt ved opvarmning, kogning og stegning. Det samme gælder for nedfrysning og konservering.

Men hvis du ikke er så glad for frugt og grønt vil jeg anbefale dig at tage C – vitamin som kosttilskud.

Find C- vitamintilskud her*

Acerola C vitamin 90 mg
Pris: 94,95  
Læs mere »

C-vitamin medvirker bl.a. til dit immunsystems funktion.

Acerola C-pulver Ø
Pris: 209,95  
Læs mere »

Kosttilskud - Økologisk Acerola-pulver med 17 % C-vitamin.

3. Få nok søvn

Søvn er ekstrem vigtig for at kroppen kan regenerer. Det anbefales, at voksne sover 8 timer hver nat for at kroppen får den nødvendige ro og tid til at genopbygge. Mangel på søvn kan både påvirke immunforsvar og kognitive funktioner, som hukommelse og indlæring. Enhver, der har oplevet en nat med dårlig søvn, ved, hvordan det kan påvirke humør, koncentration og ydeevne.

4. Dyrk motion

Med daglig motion kan du få kroppen til at danne flere af de celler, der er med til at identificere virus og bakterier. På den måde bliver kroppen bedre til at nedbryde infektionen, inden du bliver rigtig syg. Det betyder ikke, at du skal ud og løbe en maraton. Nej, det handler om at holde sig i gang. Lave alle de daglige gøremål, gå en tur. At holde kroppen i bevægelse en stor del af din dag vil booste dit immunforsvar.

5. Sørg for at have en god mundhygiejne

Ja, det lyder som et lidt mærkeligt råd. Men det er faktisk næsten ligeså vigtig, som at drikke nok vand. For en stor del af de virusser og bakterier som kan forårsage sygedomme opfanges i vores mund. Det er derfor vigtig med en god mundhygiejne. Så sørg for at børste tænder dagligt, skylle sin mund og bruge tandtråd, så virus og bakterier ikke når videre ind i vores krop og smitter den med sygedomme.

close

Gå ikke glip af nyt på Momwifenurse.dk

Vi spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *